Prohledej blog / Search this blog

10/17/2008

Kůň století aneb Phar Lap vs. Man O´ War


Charlie Whittingham - trenérská legenda USA a muž, který za svůj život viděl stovky skvělých koní a stál za úspěchy takových hvězd jako Ack Ack, Ferdinand, Sunday Silence nebo Excetera, viděl Phar Lapa běžet pouze jednou: v Agua Caliente Handicapu 1932.

Ale jeden závod mu zřejmě stačil na to, aby při rozhovoru pro nejmenovaný magazín prohlásil:
"Sice jsem na vlastní oči Man O´ Wara nikdy běžet neviděl, ale pokud je z poloviny pravda, co se o něm říká, pak by to musel být doslova pekelný kůň, aby dokázal porazit Phar Lapa."
Man O´ War v akci (Match Race, 1920)
Phar Lap v akci (Cox Plate, 1930)
Kdo ví, třeba byl Man O´War opravdu koněm ze "satanovy stáje". O tom, že byl výjimečný svědčí i fakt, že Samuel Riddle, hřebcův majitel, měl možnost svého koně prodat za (na tu dobu) astronomickou částku 1.000.000 USD. On však štědrému zájemci odpověděl:
"Mnoho mužů na světě má možnost mít milión dolarů, ale pouze já mám výsadu vlastnit Man O' Wara."
Když mu neodbytný zájemce nabídl prázdný šek, aby si tedy sám určil cenu, opět odmítl se slovy:
"Jeďte do Francie a přivezte zpět Napoleónovu hrobku. Jeďte do Indie a kupte Taj Mahal. Až se Vám to podaří, pak já stanovím cenu za Man O' Wara."

Samuel Riddle (archivní záznamy):
"Před dostihem jsem nikdy nezapomněl upozornit žokeje, kterého vyhazovali do jeho sedla, ať ho okamžitě vezme zpátky jakmile se ujme vedení, aby se jeho vítězství nezdálo příliš neuvěřitelné."

Samuel Riddle s Man O´ Warem a jeho ošetřovatelem 

Žokejové odre vesměs dodržovali, ale jednou se to přeci jen nepodařilo: Man O´ War zvítězil o neuvěřitelných 100 délek, přičemž zlomil nejen rekord dráhy ale nastavil i světový rekord na míli a 1/4 - 2:40 4/5.
Man O´ War na dráze
Žádný jiný dostihový kůň Ameriky nedosáhl takové úspěšnosti na dráze i v chovu. Ze 127 stakes vítězů jich 112 pocházelo z Man O ´Warovy krve. Stručně řečeno Man O´War byl pro Samuela D. Riddla jakýmsi Prométheovým ohněm, základem i monopolem jeho dalšího chovu.
Man O´War (Fair Play - Mahubah, Rock Sand)

Man O´War v kostce:

Narozen: 29.3.1917

Majitel: Samuel D. Riddle
Chovatel: August Belmont II
Výhry: $ 249 465
21 startů: 20 - 1 - 0

1943: skočil v chovu a odešel na odpočinek
1957: zařazen do Síně slávy (Hall Of Fame)
Zemřel: 1.11.1947 na farmě Riddle's Faraway Farm

2letý (1919) vítěz: Keene Memorial Stakes, Youthful Stakes, Hudson Stakes, Tremont Stakes, U. Stakes Hotel Stakes, Grand Union Hotel Stakes, Hopeful Stakes, Futurity Stakes, druhý ve Sanford Stakes

3letý (1920) vítěz: Preakness Stakes, Withers Stakes (rekord 1 míle), Belmont Stakes (NWR 1-3/8 mi), Stuyvesant H., Dwyer Stakes (NWR 1-1/8 mi), Miller Stakes, Travers Stakes (ETR 1-1/4 mi), Lawrence Realization Stakes (NWR 1-5/8 mi), Jockey Club Stakes (NAR 1-1/2 mi), Potomac Handicap (NTR 1-1/16 mi), Kenilworth Gold Cup (NTR 1-1/4 mi) 1919 Šampión dvouletých 1920 Kůň roku a šampión tříletých; kůň s nejvyššími výhrami v US.

V anketách časopisu: Blood-Horse #1 zvolen koněm století. Racing Dept #1 zvolen koněm století a 2. nejlepším atletem století.


Věčnou otázkou tedy zůstává, jak by asi dopadl match dvou legend turfu Phar Lapa a Man O´Wara? To se bohužel nikdo nedozví, ovšem snít o tom můžeme i nadále. Pokud bychom však tyto velikány srovnávali v chovu, pak by se vítězem stal jednoznačně Man O´War, neboť čistě ze statistického hlediska, i kdyby Phar Lap nezemřel v Kalifornii v roce 1932, jeho kroky by již nemohly směřovat do chovné stáje a tak by světu nemohl zanechat svého nástupce a dědice. Naproti tomu Man O´ War zanechal světu odkaz v podobě výborných synů, z nichž nejlepšími byli jednoznačně War Relic a War Admiral.

War Relic (Man O´War - Friars Carse,Friar Rock)









War Admiral
(Man O´War - Brushup, Sweep)









Man O´War Pedigree
(pro zvětšení 2x klikni):










Více informací o Man O´Warovi naleznete zde.
Poučně se mi jeví i publikace: Nejlepší chovatelé a jejich metody


Zdroj informací: www.thoroughbredherritage.com
Zdroj obrázků: archiv Racing Hall of Fame, www.amazon.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Web Trafficfile recovery

book your room today