Prohledej blog / Search this blog

10/31/2009

Upíří deníky (The Vampire Diaries)

Ve čtvrtek jsem náhodou zhlédla v Luxoru reklamu na Upíří deníky. Okamžitě jsem se rozběhla je v komplexu shánět a světe div se, opravdu jsem je nalezla! Vyšly u nás totiž už 16.10.2009.

Stmívání (Twilight) sága je skvělá a já se dovoluji řadit mezi její nejvěrnější fanoušky, ale masivní reklamní kampaně, které poslední dobou předvádí média po celém světě, jsou i na mě už trošku moc. Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Právě překlad Upířích deníků do češtiny je výsledkem tzv. "Twilight mánie," protože světem se začala šířit i nezadržitelná "žízeň" po další upíří literatuře, čehož samozřejmě využilo i české nakladatelství Fragment a "kuje" železo dokud je žhavé.

Všichni fanoušci Stmívání (Twilightu) po nich určitě vděčně hrábnou, o tom není pochyb, ale otázkou zůstává, zda Upíří deníky skutečně naplní jejich očekávání. Obě knižní série spojuje milostná zápletka, kdy se smrtelnice zamiluje do upíra, ale charakter hlavních hrdinek se neshoduje. Knihy se také liší literárním stylem, což je zřejmě i důvodem, proč mělo Stmívání (Twilight) spisovatelky Stephenie Meyerové, které bylo publikováno později, o tolik větší úspěch než zmíněné Vampire Diaries (Upíří deníky) L. J. Smithové.

Četla jsem celou sérii Stmívání (Twlight) a nyní jsem dočetla první díl Upířích deníků (Vampire Diaries) s názvem Probuzení (Awakening). A už od první stránky jsem postrádala styl Stephenie Meyerové. L.J. Smithová sice píše dobře, ale já měla pocit, že tomu něco chybí. Ano, po chvíli jsem si uvědomila, že je to popis nitra hlavní hrdinky, tedy to, co prožívá a jakým způsobem to prožívá. V případě Meyerové jsem měla jasný pocit, že já jsem se ztotožnila s Bellou Swanovou a že všechno, co prožívá ona, prožívám i já. Toto bohužel nemohu říci o hlavní hrdince z Upířích deníků - Eleně Gilbertové. Na rozdíl od Belly není totiž nesebevědomá a normální, ale je pohledná, ví o tom a její sebevědomí je téměř k neuvěření. Elena je dokonalá a sexy v každém směru, ale to, co prožívá uvnitř je vzdálené, nejasné a neosobní. Po celý čas, kdy jsem tuto knihu četla, jsem jasně rozeznávala hranici mezi mnou a hlavní hrdinkou - já jsem tady, ona je tam a to, co se právě odehrává, není skutečné. Tato hranice mezi fikcí a realitou se u Stephenie Meyerové dokonale smazavá. Její psaní vtáhne čtenáře do děje s takovou opravdovostí, že přestává rozlišovat mezi fikcí a realitou, toho se ale v Upířích denících nedočkáte.

Představitelé hlavních hrdinů ze stejnojmenného tv seriálu

L.J. Smithová vytvořila upířího hrdinu - Stefana Salvatora, pohledného mladíka z Itálie, který přijíždí do Fell´s Church, aby se zde pokusil žít "normálním" životem a zapomenul na minulost. Jeho tužby nejsou vyplněny, jakmile totiž spatří Elenu, jeho dávné bolestné vzpomínky procitají. Začíná se odvíjet příběh, kdy je Elena novým spolužákem tak fascinována, že se jej rozhodne za každou cenu získat. Bez mrknutí oka nechává plavat svého přítele Matta Honeycutta a snaží se sbalit Stefana. To se jí samozřejmě nedaří. Stefan ji zarytě ignoruje . Elana je zmatená a frustrovaná, neboť s každým Stefanovým odmítnutím upadá její pověst "lamačky klučičích srdcí," proto se snaží vymyslet plán, jak si vynutit Stefanovu pozornost... Samozřejmě, že neví, že ten krásný kluk s dokonalým pozadím a špičkovým bourákem je upír na dietě, který se snaží udržet svou žízeň na uzdě, aby se na ni nevrhl a neprokousl jí hrdlo.

Občas se v dějové smyčce malinko ztrácím, protože autorka kombinuje Stefanův svět s jeho retrospektivními vzpomínkami na minulost, kde hraje důležitou roli jistá Katherine. Ne náhodou je jí Elena Gilbertová podobná. Tato jednoduchá zápletka je totiž kostrou celého příběhu. Ke konci se objevuje Stefanův starší bratr Damon Salvatore, který se na začátku knihy objevuje jako černý havran a občas taky vystupuje ve Stefanových vzpomínkách. V lidské podobě ho ale autorka představí až v polovině knihy. Damon, vnáší do příběhu nový vítr, je sexy a není tak upejpavý jako jeho bratr Stefan, který je pro něj jen slabochem neschopným využít všeho, co mu upíří prokletí skýtá. Vnímavějšímu čtenáři bude předem jasné, kam se bude děj ubírat dál. Mezi bratry vzniká spor, který započal kvůli Katherine, a nyní pokračuje s Elenou...

Dle mého názoru jedna z lepších upířích ság, ale ve srovnání se Stmíváním (Twilightem) je to jen chabá náhražka, zrovna tak jako Upíří akademie. Stephenie Meyerová totiž rozehrává vnitřní city svých hrdinů ve zcela novém rozměru, který bude pro ostatní spisovatele velmi obtížně překonatelným oříškem.

Upíří tématika poslední dobou táhne i v TV, takže není divu, že v Americe už podle knižní předlohy Upířích deníků běží i stejnojmenný seriál. U nás jej bohužel ještě žádná stanice nevysílá a není vůbec jisté, zda-li se ho v dohledné době dočkáme. Můžete si však Upíří deníky stáhnout anebo se na ně podívat online:)

Zdroj informací: Internet
Zdroj videa: Youtube.com
Zdroj obrázků: Internet
Autorka recenze: Phar.Lap

22 komentářů:

  1. Prosím nevíš kde se dá stáhnout ten seriál kdyžtak mi pls napiš na e-mail :darxen@seznam.cz
    děkuju

    OdpovědětVymazat
  2. Ahuj chci ti jen napsat že jsem prwní dwa díli už přečetla a je to lepší jak Twilight sága kterou jsem četla:) Papk Cucka

    OdpovědětVymazat
  3. No, tak to mě těší. Mě osobně se líbilo víc Twilight, ale záleží samozřejmě na vkusu:)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, jestli sháníte online díly The vampire Diaries jsou k mání na zkouknito.cz do vyhledava če napište The vampire Diaries, je to v angličtině s českými titulkami.

    OdpovědětVymazat
  5. VD se skvěle čtou, první dva díly jsem zhltla asi za 2 dny, a určitě patří mezi ty lepší a zajímavější knihy, ale Fell´s Church nikdy nebude mít kouzelnou atmosféru Forks a Bella, ačkoli to s těmi citovými výlevy občas přehání, mi bude za každých okolností bližší než dokonalá Elena...

    OdpovědětVymazat
  6. ahojky... i když je twilight saga úžasně čtivá, napínavého děje moc nepobrala... Vampírské akademie jsem taky četla a bylo v tom něco úplně jinýho, ale je pracda, že meyerová dokáže pocity popisovat naprosto fantasticky.. ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, souhlasím, ale ta schopnost "vtáhnout" do děje, ta je u hodně spisovatelů jen na úrovni průměru, kdyžto Steph to opravdu zvládla dokonale...ačkoliv, to je otázka názoru.

    OdpovědětVymazat
  8. the vampire diaries jsou velice odlisne od twiling (sagy), na kazdem je neco jineho, ale jen jedno je spojuje - krasny upír s nadpřirozenymi schopnostmi a kraska, ktera nema poneti o existenci neceho jako je (nemrtvy).. myslim si ze neni spravne srovnavat Stmivani a Upiri deniky, at si kazdy udela obrazek svuj.. ovsem me osobne se libi vice Upiri deniky, nejsou prehnane co se tyce efektu, dej se neustale meni a celkove je odlisny..

    OdpovědětVymazat
  9. Já si myslím, že je naopak dobré tyto knihy srovnávat, neboť se jedná o stejný žánr i námět a dokonce i charakterové rozlišení postav je velmi podobné - jediné, co se liší, je styl, kterým jsou obě knihy psány a právě ten se paradoxně spolupodílí a dotváří "estetickou funkci díla," přičemž ovlivňuje i celkovou percepci díla. Upíří deníky prorazily do popředí až poté, co Twilight upoutalo pozornost, ačkoliv byly napsány daleko před ním - proč? Na tuto otázku odpovídám v textu - a neikomu nepodsouvám své názory, pouze je veřejně prezentuji a to není nic neobvyklého. Každému nechávám volný prostor - ať si udělá obrázek sám...

    OdpovědětVymazat
  10. Srovnání vám asi nepodám, jelikož jsem VD viděla jenom jako seriál... Ale ráda bych si je přečetla, nevíte kde by se dali stáhnout? :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj, mám dotaz...kde bych mohla stáhnout knihy, nejlépe v "doc" (word)? Nemáte nějaký tip? Díky za odpověd na e-mail prosím : dita.klapkova@hotmail.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Jen jsem se chtěla zeptat jestli už vyšla i druhá kniha, a jestli ano nemá někdo odkaz na tu knihu online ?

    OdpovědětVymazat
  13. První dva najdeš na ulozto.cz, kdyz si dáš do vyhledávání upíří deníky.doc. 3 a 4 díl marně hledám v ČJ, našla sem ho jen v Aj.

    OdpovědětVymazat
  14. Jak jsi psala, že Upíří deníky jsou pouhá náhražka Stmívání tak to asi ne...protože Upíří deníky byly už vydány v roce 1991-92...A jestli jsi viděla seriál Upíří deníky tak asi víš, že je to tak úžasné jako stmívání...

    OdpovědětVymazat
  15. Podle jedné web. stránky, TV Nova koupila vysílací práva na serial The Vampire Diaries - jen není jasné kdy, ale bude se vysílat v ČR. Dále seriál se dá Stáhnout jak na Ulož to.cz, tak i na různých fórech. Oficiální české stránky věnované serialu - http://www.vampire-diaries.cz/

    OdpovědětVymazat
  16. pls nevíš kde se dá stáhnout upíří deníky.. jestli jj napiš mi na email janevyol@seznam.cz díky

    OdpovědětVymazat
  17. Vaše zpráva pro ze dne 23.07.2010 nemohla být doručena.
    Zpráva je přiložena.

    You message for from 2010/07/23 could not be delivered.
    It's attached below.

    Důvod / Reason:
    ---------------

    5.1.1 szn; User does not exist



    Permanentní chyba na straně uživatele.
    Permanent Failure - Bad destination mailbox address



    Fragment původní zprávy:
    ------------------------

    Ahoj, můžeš je stáhnout z ulož to:

    http://www.ulozto.cz/hledej/?q=vampire+diaries+cz+titulky+avi

    Krásný den

    Phar.Lap

    OdpovědětVymazat
  18. Říci svůj názor je sice pěkné ale ne v případě když se snaží zhodit VD,když chceš udělat srovnání musíš být objektivní a nestraná. Za úspěchem twilight ságy stojí především filmové zpracování s pohlednými hlavními představiteli a obrovská reklamní kampaň.
    Přemýšlej kdyby se Vampire diaries zfilmovali dříve než Twilight nebylo by to snad obráceně?
    Ke stylu knížek: každý spisovatel píše jinak a ne každý miluje citové výlevy, já osobně mám ráda romantiku, Meyerová to občas s city představitelů až moc přehání. Ne každý se chce stotožnit s knihou, život je život a fikce je fikce.Skutečný romantický vztah se v ničem nemůže srovnat s knihou. Knihy se mají číst jako relax, nechci být citově vyčerpaná z knížky.Pak skutečné city trpí. Meyerová píše sice dobře ale nejde nepřímo naznačit že je nejlepší spisovatelka všech dob.
    Buď trochu objektivní

    OdpovědětVymazat
  19. Promiň, ale dovolím si ostře nesouhlasit. Za úspěchem Twilight ságy v žádném případě nestojí jeho filmové zpracování, protože letmý náhled do statistik prodejnosti dává jasně tušit, že Twilight Sága ve své knižní podobě lámala rekordy daleko dříve než se vůbec objevil film v kinech. Který produkční společnost by taky kupovala brak, co by se neprodával, že? Nevím, kam se poděla tvá objektivnost. Je jasné, že Twilight Sága přitáhla pozornost nejen k Upířím deníkům, ale i k upírím vůbec.Tento trend odstartovala právě Meyerová a to je nepopiratelný fakt, který jsem si v žádném případě z prstu nevycucala. To, že mi více sedí styl Meyerové, není žádné tajemství a nevím, proč bych nemohla hodnotit. Stephen King taky zcela neobjektivně prohlásil, že Meyerová psát neumí - ale o tom to dnes není, kdo prodává, ten je na tom lépe. Nebýt knih od Meyerové, Upíří deníky by byly zapadlé kdesi v literárním archivu, právě proto, že jejich autorka čtenáře neoslovila svým stylem. Přemýšlej, proč se Twilight stal fenoménem, když Upíří deníky byly publikovány daleko dříve? Hmmm? Buď trošku tržní...

    OdpovědětVymazat
  20. Wow, teda jestli je v knize Elena vážně taková mrcha, jsem ráda, že seriál se předlohy v tomto ohledu vůbec nedrží! Každopádně si ale knihy přečtu, dost mě zajímá, jak boj Stmívání vs. Upíří deníky dopadne u mne:) Díky za recenzi!

    OdpovědětVymazat
  21. Wow, teda jestli je Elena v knize vážně taková mrcha, jsem asi ráda, že se seriál v tomto ohledu předlohy vůbec nedrží! Každopádně si ale knihy přečtu, jsem vážně zvědavá, jak boj Stmívání vs. Upíří deníky dopadne u mne:) Díky za recenzi!

    OdpovědětVymazat

Web Trafficfile recovery

book your room today