Prohledej blog / Search this blog

1/17/2009

Porovnání koně s motorkou



Konstrukce a design:

Model Kůň patří svým zaměřením spíše mezi endura. Vyznačuje se totiž velkou výškou sedla a je orientován spíše off-road a dovoluje opravdu dobrou průchodnost terénu. První dojem z tohoto dopravního prostředku je opravdu silný. Kůň je totiž neustále nastartovaný a kdykoliv může zaskočit rychlost. Proto je již při manipulaci s ním na místě dbát zvýšené opatrnosti. Zvládnutí tohoto dopravního prostředku bez předchozích zkušeností či pomoci odborníků je prakticky vyloučené. Údržba a příprava před jízdou je tak náročný obor, že se o jeho popis v tomto článku ani nebudeme pokoušet. Nasednutí do sedla ve výšce přibližně 130 cm je docela oříšek a i zde je dobré využít pomoci "mechaniků."

Ovládání a jízda:

Ovládání koně oproti motocyklu vykazuje určité rozdíly: po usazení do sedla uchopíte řidítka, ale pozor u tohoto modelu nejsou trubková, ale kožená a říká se jim otěže. Nohy zasuňte do stupaček, které se v tomto sportovním odvětví nazývají třmeny. Další ovládací prvky toto vozidlo neobsahuje – pouze pro pokročilé je dodáván i ruční ovladač turbodmychadla nazývaný v tomto oboru bičík. Řazení se nekoná, protože kůň je jednorychlostní s automatickou spojkou. Ovládání akcelerátoru se překvapivě provádí patami, kterými ze stran mírně šťouchneme do boční kapotáže. V závislosti na intenzitě šťouchnutí se vozidlo rozjede a setrvá v pohybu. Zatáčení se provádí klasicky zatažením za řídítka (otěže) na té straně, kam chceme zatáčet. Vyklánění v zatáčkách (zejména za maximální rychlosti) se nedoporučuje.

Brzdy a odpružení:

Brzdy se ovládají tažením za řidítka (otěže) směrem k sobě. Pozor ale na prudké brzdění, při kterém může dojít až k jízdě jen po zadní nápravě (na rozdíl od motocyklů, kde k tomuto jevu dochází při prudké akceleraci). Odpružení vozidla jezdci neposkytuje příliš pohodlí, je nutné přizpůsobit se nadskakování v sedle podle rázů odpružení se provádí koleny. Při velmi rychle jízdě je doporučováno stát ve stupačkách (třmenech).

Cestování, spolujezdec, spotřeba:

Vozidlo je jednomístné, takže spolujezdce lze svést jen v případě nejvyšší nouze,jak je to známo z filmů zpravidla o divokém západě při útěku před bandou lupičů.Cestování je naopak omezeno sítí speciálních servisních stanic označovaných jako stáje. Důvodem je poměrně vysoká spotřeba speciálních palivových směsí a aditiv, které jsou velmi náročné na zpracovávání a uskladnění. Nutnou složkou je také voda.

Výkon a technické parametry:

Maximální rychlost se značně liší podle modelu a dosahuje hodnot od 20 km/h do 60 km/h. Výkon je ve všech případech shodný – přesně jedna koňská síla. Kroutící moment se u tohoto vozidla nevyskytuje. Maximální zrychlení lze označit jako živočišné, navíc ve speciálních situacích lze dosáhnout i hodnoty raketové – stačí se postavit těsně za zadní kopyta a silně zatáhnout za ocas…

Zdroj: archiv autorky

Žádné komentáře:

Okomentovat

Web Trafficfile recovery

book your room today